Ať již kávu pijeme nebo ne, zřejmě se všichni shodneme na skutečnosti, že máme rádi vůni kávy. V listopadu loňského roku jsme se ocitla na jedné akci v pražírně kávy MOTMOT na ulici Skácelova v Brně a vůbec poprvé v životě jsem se účastnila procesu pražení kávy. Kromě vůně kávy jsem se při této příležitosti setkala se společníky společnosti MOTMOT, s.r.o., kteří jsou čtyři (jedná se o dvě dvojice bratrů – Petera a Pavla Hanincovi, Petra a Pavla Kleinovi). Okamžitě si získali můj obdiv za jejich opravdu nevšední nadšení. A tak jsem požádala o rozhovor, který se o pár týdnů později uskutečnil. Rozhovorem se mnou pověřili Pavla, který má krom jiného ve firmě na starosti samotné pražení kávy.

 

tProč se středem vašeho zájmu a hlavním bodem podnikání stala právě káva?

vS bratrem jsme díky studiu navštívili kávové plantáže v Nikaragui a chytila nás exotika s tím spojená. V té době jsem dokončoval vysokou školu. Lákala nás variabilita kávy, jako komodity. Káva je nápoj, přísada do pečení, ale třeba i surovina pro kosmetický průmysl. Jednoznačně je to ale věc, která lidi častěji spojuje, než rozděluje. V tom je její kouzlo.

t Jak dlouhá byla cesta od prvního nápadu k realizaci?

vPrvní nápad jsem měl v červnu 2016. Oslovil jsem bratra a začali jsme si pohrávat s myšlenkou věnovat se kávě profesionálně. Zjistili jsme, že k sobě potřebujeme někoho, komu to myslí v číslech, vyzná se v ekonomice, ekonomii, marketingu. Oslovili jsme naše dobré kamarády a zároveň bývalé sousedy z koleje Petra a Pavla Kleinovi a od listopadu 2016 jsme začali kompletovat myšlenky, nápady, později název, poslání, vizi a v únoru 2017 jsme založili s.r.o. Pořídili jsme pražicí stroj holandské firmy Giesen, takové Ferrari mezi pražičkami. V létě 2017 jsme otevřeli provozovnu na Skácelové ulici 34, kde pražíme a prodáváme naši kávu dosud.

tJste přece jen čtyři, bylo těžké dát do souladu představy každého z vás?

vVůbec ne. Máme společnou vizi a společný cíl a lišíme se pouze v detailech. Všichni toužíme po perfektním výsledku. Jsou to čtyři zdroje nápadů a vždy se snažíme najít či vybrat ten nejlepší, zdánlivou nevýhodu tedy otáčíme ve výhodu.

tA když už jsme u těch představ – zeptám se přímo – jaké bylo setkání s realitou?

vExistují čtyři pohledy – od toho trochu podceňujícího až po pohledy našeho firemního perfekcionisty Pavla Kleina (ing.)!!! ☺

tUpravovali jste prostor, ve kterém sídlíte, tzv. od nuly, nebo jste mohli alespoň částečně využít to, co zde bylo zbudováno už před Vámi?

vOd začátku nám bylo jasné, že nechceme kávu pražit někde v garáži, ale chceme být mezi lidmi. Pražička se tedy stala středem našeho provozu a z prostor bývalého zelinářství se stal takový náš kávový show room. Hlavním důvodem, proč jsme právě tady, jsou dobré podmínky pro samotnou pražičku – přípojka plynu a dostačující komín, do kterého jdou zplodiny z pražení. O prázdninách 2017, kdy jsme prostor získali, zde vzniklo jedno velké staveniště. Museli jsme sáhnout na rozvod vody, elektřiny i plyn. Na část prací jsme si zavolali odborníky, většinu jsme ale zvládli svépomocí. Přece jen jsme čtyři chlapi a práce se nebojíme. Jak se vyvíjíme my a celá firma, posouváme dál i prostor. Nejnověji jsme si sem pořídili elektrický krb.

tVidím tady také rum, který mám osobně ráda – to byl čí nápad? Nebo to vám přišlo naprosto samozřejmě spojení káva a rum?

vNebyl to nápad, ale byla to v podstatě nutnost. Pokud přijedete do Nikaragui, není možné tam nenarazit na rum. Jsme s ním spojení ještě z časů, kdy jsme tam cestovali na průzkum a začali psát náš vlastní kávový příběh – spojení káva a rum se nám tedy jeví v podstatě samozřejmé.

tJakou kávu máte nejraději?

vTo máte jako s vínem. Nemám jednoznačného favorita, mám vždy chuť na něco jiného. Záleží na náladě, počasí, konstelaci hvězd a planet. Občas Nikaragua, občas Keňa, občas Brazílie…

tJaká káva je v oblibě u zákazníků?

vAni to se nedá jednoznačně říct. Sto lidí, sto chutí, u nás se nejvíce prodává káva z Brazílie, je to kvůli její chuti, není ani ovocitá, tedy kyselá, ani přehnaně hořká. Je to stálice, má vyvážený chuťový profil bez extrémů. Čím dál tím častěji se ale setkáváme s experimentátory, kteří zkouší nové chutě. Také proto máme vždy dvě kávy v měsíční nabídce, kterou obměňujeme.

tPatří do kávy mléko a cukr? Nebo doporučujete raději kávu bez dalšího?

vNa to je jednoduchá odpověď. Do kávy patří všechno, co vám v ní chutná a udělá vám radost. Hlavní je užít si každý doušek a aspoň na chvilku vyskočit z každodenního kolotoče a vychutnat si chvilku pro sebe. Pokud se tohle povede díky kávě, kterou jsem pražil, mám velikou radost i já.

tUž máte otevřeno více než rok, jak se motivujete, abyste stále prováděli zlepšení, i když podnikání běží podle nezúčastněného pozorovatele dobře?

vMotivujeme se tím, že se chceme posouvat a posouváme se tím, že se motivujeme ☺. Vzájemně se podporujeme. Naší motivací je hlavně dělat lidem radost tím, co děláme, přitom stále chceme udržet hodnoty a kvalitu, které jsme si na počátku stanovili.

tMyslíte si, že průběžné vzdělávání se a také třeba i sledování konkurence a vývojových trendů je důležité?

vJe to nevyhnutelné. Vzdělávání je nutnost. Zrovna já jsem člověk, který chce o věcech, kterým se věnuje vědět co nejvíce. Lehký zádrhel vidím v tom, že čím více toho o věci vím, tím více se potřebuji ještě dozvědět, učení je opravdu na celý život. Co se týká konkurence a nových trendů – je to důležité, nevyhnutelné a zábavné. Přirozená konkurence funguje jako pohon a zdroj nápadů a inspirace.

tMožná je na tuto otázku přece jen brzy (začali jste podnikat v příznivé fázi ekonomického cyklu), ale myslíte si, že je dobré se zaměřit pouze na jeden obor podnikání a v něm se snažit dosáhnout maxima nebo je lépe riziko diverzifikovat a postupně se zaměřit na více předmětů podnikání?

vJde o velmi dobrou otázku, kterou je nutno řešit právě v příznivé fázi ekonomického cyklu. Diverzifikace je určitě dobrý nápad, ale i v rámci jednoho oboru se dá riziko eliminovat. I věci kolem kávy lze rozdělit do spousty oblastí, diverzifikace je tedy na místě. Přirozeně pracujeme na dalších nápadech a hrajeme si s novými myšlenkami a určitě vás s nimi v nějakém dalším rozhovoru seznámíme, až nadejde jejich čas.

tJste čtyři společníci a k podnikání by měl člověk přistupovat pozitivně a doufat, že se ho krize netýkají, ale přece jen jste dvě bratrské dvojice – nemáte strach ze vztahové krize?

vJsme ve fázi, kdy strach nemáme. Pravidla jsme si snažili nastavit tak, aby problémy nevznikaly. Známe se tak dlouho, že krizi už umíme předejít a vyčistit vzduch i naše hlavy. Nutno však podotknout, že jsme věnovali pozornost i příslušným právním dokumentům.

tCo kdyby některý z vás musel např. z rodinných důvodů odejít mimo Brno? Vznikaly by další pobočky, znamenalo by to expanzi?

vS ohledem na to, že nevýhody se mají obracet ve výhody a mínusy v plusy, otevřeli bychom určitě novou pobočku, snažili bychom se dobýt město, resp. trh v něm.

tCo vás nabíjí jako celek? Máte nějaký společný zájem?

vNabíjí nás každý jeden náš malý úspěch. A když pak všechny zapadnou do naší vize, všechno dá ještě větší smysl.

tMůžete nám také prozradit vaše koníčky jako jednotlivců?

vKáva se stala jedním z našich společných koníčků. V rámci relaxování však trávíme čas také samostatně se svými blízkými a jsme kvůli našemu zaneprázdnění kávou rádi, když program pro nás vymyslí oni. Tedy spíš ony. ☺

tA nyní jedna otázka v duchu Betty MacDonaldové – „Co vám podnikatelský život dal a vzal?“

vVzal nám jistotu v podobě pravidelného příjmu. A dal nám možnost seberealizace a být pány svého času. Který vlastně nemáme. Aha. ☺☺☺

tJaká vlastnost je podle Vašeho názoru pro podnikání nejdůležitější?

vOdvaha, odhodlání a tvrdá práce. Samozřejmě musíte mít nápad, ten ale tvoří pouze velmi malou část očekávaného úspěchu. Úspěchu, který by měl přijít, avšak bez práce se ho nedá dosáhnout.

tCo byste doporučil těm, kteří se chystají s podnikáním teprve začít?

vRozhodně bych doporučil, aby si to vyzkoušeli, protože, když už je někdo připravený a nevyzkouší to, musí se k tomu určitě vracet celý život a asi si to i vyčítat. Důležité je také neodmítat podporu rodiny. Stát o ni. My o ni stojíme a jsme za ni nesmírně rádi ☺.

Moc děkuji Pavlovi, kterého si jako společného mluvčího určili Peter, Pavel a Petr☺. Přeji společnosti MOTMOT i jejím zástupcům mnoho úspěchů. Více o společnosti MOTMOT a příběhu kávy na www.motmot.cz. Jedno malé doporučení na závěr pro vás, co jste z Brna a blízkého okolí. Neváhejte a vydejte se na Skácelovu 34 rovnou osobně. Obvykle vás tam budou kromě výborné kávy čekat ☺☺☺☺ (čtyři sympatické úsměvy – nejméně ☺).

Pavel Haninec

Pavel Haninec

Hlavní pražič, barista